کودک و نوزاد

چگونه بفهمیم کودک در حال دندان درآوردن است؟

تصویر دندان

فرض کنید می توانید علائم را در سه ماهگی ببینید.

برای شروع دندان درآوردن تفاوت های زیادی وجود دارد. برخی از والدین ممکن است علائم را در سه ماهگی متوجه شوند، به طوری که دندان در سن چهار تا هفت ماهگی از لثه خارج می شود. اکثر کودکان در سن سه سالگی تمام 20 دندان شیری را دارند. اگر به نشانه های دندان درآوردن دقت کنید، می توانید مراقب باشید و دهان و دندان های کودکتان را معاینه کنید تا ناراحتی او برطرف شود و دهان کودک از باکتری ها پاک کنید.

  • توجه داشته باشید که برخی از نوزادان علائم دندان درآوردن را نشان نمی دهند. در این موارد، ممکن است زمانی که مراقب سوراخ کردن دندان کودک هستید، متوجه شوید.

ناحیه دهان کودک خود را بررسی کنید. اگر شک دارید که کودکتان در حال دندان درآوردن است، ممکن است بخواهید ببینید آیا علائمی در اطراف دهان مشاهده می کنید یا خیر. می توانید به پوست اطراف دهان خود نگاه کنید و سپس به داخل دهان خود نگاه کنید.

  • قبل از معاینه دهان کودک از تمیز بودن دست ها و انگشتان خود اطمینان حاصل کنید تا باکتری هایی که می توانند باعث عفونت شوند کنترل شوند.
  • ببینید آیا متوجه آب‌ریزش شده‌اید یا دهان کودکتان خیس است. این نشانه خوبی است که کودک شما برای مدت طولانی در حال دندان درآوردن است یا نه.
  • اگر آب دهان را چک می‌کنید مراقب بثورات روی صورت یا قرمزی پوست باشید. بثورات پوستی اغلب نشانه دندان درآوردن کودک است. ممکن است خیلی تیره نباشد، اما اگر پوست کودک شما قرمزتر یا قرمزتر از حد معمول است، ممکن است یک جوش باشد.

ضایعات پوستی(بثورات):

پوست نوزادان و کودکان خردسال هنوز خیلی حساس است و به همین دلیل اغلب به محرک‌ها شدیدتر از پوست کودکان بزرگ تر یا بزرگسالان واکنش نشان می‌دهد. انواع بسیار مختلفی از ضایعات پوستی در کودکان وجود دارد. البته در اغلب موارد این ضایعات جای نگرانی ندارند.
  • به آرامی لب کودک خود را بردارید تا لثه ها را ببینید. توجه داشته باشید که لثه های برآمده به خصوص در اطراف دندان های آسیاب را می بینید. در موارد دیگر، ممکن است متوجه تجمع مایعی شوید که یک وزیکول مایل به آبی را تشکیل می دهد. این کاملا طبیعی است و باید آن را به حال خود رها کنید.
  • لثه های کودک خود را در زمانی که احساس می کنید مانند دندان یا لکه های سفت است، ماساژ دهید. این می تواند به کودک شما آرامش دهد در حالی که می توانید متوجه شوید که آیا در حال دندان درآوردن است یا خیر.

مراقب مکیدن یا گاز گرفتن بیش از حد باشید:

بیشتر نوزادان برخی از علائم فیزیکی دندان درآوردن را قبل از فشار دادن اولین دندان از طریق لثه نشان می دهند. بسیاری از نوزادان اسباب بازی ها، انگشتان یا اشیاء دیگر را گاز می گیرند یا می مکند. اگر متوجه شدید که کودکتان بیشتر چیزهایی را گاز می‌گیرد یا می‌مکد، احتمالاً نشانه‌ای از این است که در حال حاضر یا به زودی دندان درآورده است.
  • ببینید آیا کودک شما با چیزهایی که می مکد یا گاز می گیرد لثه ها را می مالد یا خیر. بسیاری از نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند، علاوه بر مکیدن و گاز گرفتن لثه های خود، مالش می دهند.

مراقب گوش های کودک خود باشید:

نوزادان اغلب درد دندان درآوردن را با گوش خود مرتبط می دانند. اگر متوجه شدید که کودکتان علاوه بر علائم دیگر گوش‌هایش را می‌کشد یا به آن می‌کوبد، شاید در حال دندان درآوردن است.

توجه داشته باشید که کشیدن یا بازی با گوش نوزادان از روی کنجکاوی معمول است. با این حال، می تواند نشانه عفونت گوش نیز باشد. اگر مطمئن نیستید که کشیدن دندان به دندان درآوردن یا عفونت گوش که در صورت درمان نشدن می تواند جدی باشد یا خیر، با پزشک اطفال تماس بگیرید.

دمای بدن کودک را اندازه گیری کنید:

اگر گونه ها یا پوست کودک شما قرمزتر است یا احساس گرما می کند، ممکن است به دلیل دندان درآوردن دمای آن کمی افزایش یابد. با این حال، باید توجه داشته باشید که دندان درآوردن فقط باعث افزایش جزئی دما می شود. اگر کودک شما تب بالایی دارد، ممکن است دندان درآوردن باشد و چیز دیگری باعث تب شود. در این صورت با پزشک تماس بگیرید

مراقب حال و هوای کودک خود باشید:

علاوه بر علائم فیزیکی دندان درآوردن، کودک شما می تواند علائم رفتاری نیز از خود نشان دهد. دو مورد از رایج ترین این علائم تحریک پذیری و گریه زیاد است.

به آنچه باید راجب دندان درآورن اجتناب کنید توجه کنید.

درمان های زیادی وجود دارد که می تواند دندان درآوردن کودک را آرام کند، اما برخی نیز وجود دارد که باید از آنها دوری کنید. الکل و ژل ها یا قرص های دندانپزشکی می توانند برای سلامت کودک مضر باشند. برای تسکین ناراحتی دندان درآوردن نوزاد از موارد زیر اجتناب کنید:

  • یک قرص آسپرین را روی دندان یا لثه قرار دهید.
  • پاک کردن الکل روی لثه کودک.
  • به کودک خود یک قرص دندانی بدهید.
  • ژل های ماساژ یا ژل های بی حس کننده روی لثه های کودک، زیرا برخی از آنها حاوی داروهایی هستند که می توانند برای نوزادان خطرناک باشند.
  • یک گردنبند کهربایی برای کودک خود قرار دهید زیرا نمی تواند کمک کند و کودک شما را خفه کند.
  • ویسکی را روی لثه های کودک بمالید – این می تواند کودک را بیهوش کند و خطرناک باشد.

از دندانگیر استفاده کنید!

پزشکان می‌گویند استفاده از دندان گیر کودک یک ضرورت نیست، اما واقعا به تسکین او کمک می‌کند. مسلما تماشای او در شرایطی که از خارش و درد کلافه است اصلا خوشایند نیست. در این حالت کودک ممکن است داد و بیداد کند، گریه کند و حتی عصبانی شود. او نمی‌داند چه اتفاقی دارد می‌افتد، فقط می‌داند حالش خوب نیست. خرید یک دندان گیر خوب هم او را نجات خواهد داد و هم برای شما آرامش به ارمغان می‌آورد.

البته مزایای دندان گیر به این مورد محدود نمی‌شود. دندان گیرها در شکل‌ها و رنگ‌های جذابی تولید می‌شوند و کودک تا مدت‌ها با آن سرگرم خواهد بود. همچنین کودکان دوست دارند همه چیز را با دهان خود کشف کنند و مهارت‌های حرکتی دهان را تقویت کنند. کشف دهانی یکی از پیشرفت‌های اساسی دوران کودکی است که نقش مهمی در بهبود ماهیچه‌های موردنیاز برای سخن گفتن کودک و یادگیری محیط پیرامون او بازی می‌کند.

چه زمانی باید دندان گیر کودک را بخرم؟

معمولا بیشتر کودکان از چهار تا شش ماهگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند اما درد و خارش ناشی از آن، از هفته‌ها قبل از آن آغاز می‌شود. به‌عنوان یک قاعده کلی از دو ماهگی به بعد دندان گیرها را داشته باشید تا هر وقت شروع شد آنها را به کودک بدهید.

حتما ببیند: خرید بهترین دندانگیر ها با بهترین قیمت از نی نی حورا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *